PAINO 80.2 57,9 113,3
KEHON RASVAPROSENTTI 29 35,2 34,5
PAINOINDEKSI 27,1 22,9 34
LUUSTOLIHASPROSENTTI 32,6 26,1 30
SISÄELINRASVAN TASO 12 5 17
LEPOAINEENVAIHDUNTA 1715 1263 2159
VERENPAINE paine: 124 / 83
pulssi: 65

paine: 111 / 79
pulssi: 79

paine: 148 / 102
pulssi: 72

JUONTAJAN VINKKI Lenkkipolulla lisää voimaa ja puhtia antaa hyvä musiikki, käännä päälle vaikka Iskelmän iltapäivät! Kotihommien ja työn yhdistäminen on välillä jokaiselle raskasta, mutta terveellinen ja säännöllinen elämänrytmi auttaa jaksamaan. Niin, ja meitä äitejä myös ihanat äitienpäivälahjat! Välillä on hyvä vaihtaa makkara porkkanaan ja sohvalla köllöttely punttisaliin, liian ryppyotsainen ei kuitenkaan kannata olla, vaan mennä rennonletkeällä asenteella!
ASIANTUNTIJAKOMMENTTI "Hannun painoindeksi kertoo, että hänellä on ylipainoa. Ylipaino koostuu pitkälti rasvasta, sillä Hannun rasvaprosentti liian korkea. Se olisi hyvä tiputtaa pikkuhiljaa noin 20% tasolle. Rasvaa on päässyt kertymään myös sisäelinten ympärille. Niin siinä usein käy, jos rasvaprosentti pääsee turhan korkealla. Hannun lihasmassan määrä on matalahko.

Vaikka Hannun tilanne ei optimaalinen olekaan, niin aina kannattaa nähdä enemmän mahdollisuuksia. Ensin 5 kg pois, ja pikku hiljaa kymppi, niin hyvä tulee! Hannun kannattaa sekä siistiä syömisiään että lisätä liikuntaa. Pelkkä ruokaremontti ei ole Hannulle hyvä vaihtoehto, koska lihasmassan määrä tippuu entisestään, jos hän lähtee karistamaan kiloja pelkällä ruokavaliolla. Silloin pudotetuista kiloista jopa kolmannes on lihasmassa.

Aerobista treeniä 1-2 kertaa viikossa ja saman verran salitreeniä lyhyehköillä 8-12 toiston sarjoilla. Samalla ruokavalioremppaa, niin Hannun tilanne on parin kuukauden päästä jo täysin erilainen!
Anna-Mari on painoindeksin mukaan normaalipainoinen. Mutta hän on hyvä esimerkki siitä, että vaaka ei aina kerro kaikkea. Anna-Marin rasvaprosentti on korkea ja hänellä on hyvin vähän lihasmassa. Hyvä puoli on se, että hänellä on hyvin vähän sisäelinrasvaa. En ole jutellut Anna-Marin kanssa, mutta voisin veikata, että hän tekee jonkinlaista liikuntaa. Sisäelinrasva ei nimittäin yleensä pysy noin alhaalla, jos rasvaprosentti on yli 35, ellei mukana ole jonkinlaista treeniä.

Anna-Marin kannattaa satsata erityisesti tehokkaaseen kuntosaliharjoitteluun. Sillä luustolihasprosentti lähtee nousemaan ja rasvaprosentti samalla tippuu. Kevyet lihaskuntojumpat eivät riitä, vaan kroppa pari kertaa viikossa läpi kuntosalilla 8-12 toiston haastavin sarjoin!

Ruokavaliopuolella hänen kannattaa varmistaa, että ruuasta tulee riittävästi proteiinia, jotta lihaskudosta tulee helpommin lisää. Lihaa, kalaa, rasvattomia maitotuotteita mukaan useimmille aterioille.

Sitten kun lihakset ovat hieman vahvistuneet, voi Anna-Mari vielä sulatella kilon pari rasvaa. Silloin sekä vaa’an lukema että kehonkoostumus alkavat olla hyvällä tasolla!
Lähdetään liikkeelle positiivista asioista. Timolla lepoaineenvaihdunnan taso on melko korkea. Siitä hänen kannattaa pitää kiinni oikealla ruokavaliolla ja liikunnalla, kun painonpudotustalkoisiin ryhdytään. Mutta madonlukujakin on pakko vähän Timolle lukea. Painoindeksin mukaan Timolla on merkittävää ylipainoa. Rasvaprosentti on selkeästi liian korkea ja rasvaa kropasta löytyy melkein 80 voipaketin kerran. Jos rasvaa kertyy kroppaan paljon, menee sitä yleensä aina liikaa myös sisäelinten ympärille, mistä se lähtee helposti tekemään pahojaan. Normaali sisäelinrasvan taso on alle 10. Verensokeritasot ja kolesteroliarvot lähtevät helposti hyppimään turhan korkealle.

Timon kannattaa rempata ruokailuaan ja tehdä samalla liikuntaa. Paino ei pelkällä treenillä putoa kuin vain muutaman kilon parin ensimmäisen kuukauden aikana. Sitten se jämähtää paikalleen. Timon kannattaakin satsata ruokailuun, sillä Timon rasvaprosenteilla parissa kuukaudessa voi järkevästikin pudottaa jopa 10 kiloa. Kun Timo saa painonsa kaksinumeroisiin lukuihin, sisäelinrasvakin tippuu jo lähelle normaalitasoa. Yhden pykälän pudotus sisäelinrasvassa nimittäin vaatii noin kahden rasvakilon sulattelua.

Säännöllinen syöminen 4-5 kertaa päivässä, kasvisten lisääminen ja herkkujen karsiminen ovat pettämättömät perusohjeet, joista Timo kannattaa aloittaa. Liikuntapuolella pari kevyttä kestävyystreeniä ja 1-2 lihaskuntotreeniä viikossa on hyvä lähtökohta.
ÄÄNESTÄ PARAS VINKKI JA VOITA Omron kehonkoostumusmittari!

Kenen hyvinvointivinkki on mielestäsi paras?

Etunimi: (*)
Sukunimi: (*)
Ikä: (*)
Osoite: (*)
Postinumero: (*)
Postitoimipaikka: (*)
Puhelin: (*)
Sähköposti: (*)
(*) Pakollinen
Tietojani voidaan käyttää ja luovuttaa
suoramarkkinointiin henkilötietolain mukaisesti.
» rekisteriseloste ja yleiset kilpailuehdot

Säännöt: Kilpailuaika 28.4.-13.5.2012. Kaikkien osallistuneiden kesken arvotaan 3 kpl kehonkoostumusmittareita (arvo 149 €) ja 6 kpl askelmittareita (arvo 44,90 €). Voittajille ilmoitetaan henkilökohtaisesti.

Omron tarjoaa verenpaineen kotiseurantaan useita todella luotettavia vaihtoehtoja, hieman rannekelloa suuremmista rannemittareista ammattikäyttöön soveltuviin olkavarsimittareihin. Omron mittarit ovat kaikki kliinisesti validoituja, eli mittari on testattu kliinisissä, puolueettomissa olosuhteissa ennalta määrätyllä tavalla. Omron -verenpainemittarit edustavat oman alansa huippua ja antavat systemaattisesti luotettavan tuloksen sekä ovat selkeitä ja helppoja käyttää. Lue lisää www.omaomron.fi