Hyvejohtajuus: Osaatko antaa ja vastaanottaa palautetta oikein?

18.12.2014 16:36 - Anna Hopi

Palautteen antaminen on yhtä haastavaa kuin oikeanlainen reaktio sen saamiseen. Hyvejohtajuus-sivuston kirjoituksessa Teuvo Toivanen kertoo tärppinsä järkevään palautteenantotilanteeseen.

Palaute tähtää muutokseen ja oppimiseen. On kuitenkin haastavaa antaa toiselle palautetta siten, ettei pahoita liikaa tämän mieltä. Yhtä lailla palautteen kuuleminen on todellista piinaa, jos pelkäät muutenkin epäonnistumista. Monesti tilanteet kärjistyvät eritoten työelämässä.

Palautekäytäntö kertoo paljon kodin ja työpaikan ilmapiiristä. Jos vallitseva atmosfääri on pelko tai välinpitämättömyys, palautetta ei anneta. Tämä ei rohkaise ihmistä yrittämään. Palautetta voi antaa myönteistä tai kriittistä - sen sijaan kielteisyyttä kannattaa välttää.

Myönteisellä palautteella voit kehua ihmisen kykyjä, ominaisuuksia, lahjoja, persoonallisuutta, luonnetta ja onnistumisia. Kriittinen palaute kohdistuu selkeään käytökseen ja toimintaan. Kielteisyyden erottaa siitä, että siina haukutaan toisen persoonaa esimerkiksi saamattomaksi.

Teuvo Toivasen vinkeillä opit suhtautumaan palautteenantohetkeen tyynemmin. Opit antamaan ja saamaan kriittistä, oppimiskokemukseen tähtäävää palautetta.

Kun annat kriittistä palautetta:

1. Esitä palaute henkilölle, jolle se kuuluu. Älä petä toista henkisesti selkäänpuukotuksella ja pahan puhumisella.

2. Esitä palaute kahden kesken. On kauhea kokemus saada kritiikkiä muiden kuullen.

3. Älä vertaa ihmisen käytöstä muihin.

4. Esitä palaute mahdollisimman pian virheen huomaamisen jälkeen.

5. Anna palautetta niistä asioista, joihin toinen voi vaikuttaa.

6. Anna palaute yhdestä asiasta kerrallaan.

7. Älä varoita etukäteen.

8. Älä pyytele anteeksi oikeutettua palautetta.

9. Vältä ironiaa ja sarkasmia.

10. Vältä sanoja "aina" ja "ei koskaan"

11. Muista myös samalla kiittää onnistumisista.

 

Kun otat vastaan kriittistä palautetta:

1. Osoita, että kuuntelet.

2. Katso henkilöä, joka puhuu.

3. Älä etsi virheitä palautteen antajasta.

4. Älä masennu.

5. Älä vääristele palautetta.

6. Pysy asiassa.

7. Älä väitä palautetta vääräksi ja epäoikeudenmukaiseksi.

Lähde: Hyvejohtajuus.

Kilpailut

Uusimmat