Kuva: Fotolia

Noin sadasosa suosituimmista artisteista tienaa jopa 77% koko musiikkituotannon tuloista

20.11.2014 16:05 - Nelly Tatti

Musiikkiteollisuus ei ole ollut entisellään enää moneen vuoteen, mutta sen ei pitäisi tulla yllätyksenä musiikin suurkuluttajalle.

Suoratoistopalvelut eivät maksa tarpeeksi artisteilleen, levymyynnit laskevat jatkuvasti, ja jopa netistä ladattava musiikki laskee suosiotaan. Vaikka internet on helpottanut bändien sisäänmarssia musiikkibisnekseen ja itsensä mainostamista, ei se ole tuonut sen paremmin tuloja artisteille.

Muusikoiden välinen varallisuuden jakaminen musiikkiteollisuudessa on hyvin epätasaista. Suuret levy-yhtiöt panostavat mielummin varmoihin, hittiainesta omaaviin artisteihin, jotka tuovat rahaa pöytään, kuin auttaisivat pieniä artisteja nousemaan jaloilleen.

The Atlanticin artikkelissa Derek Thompson käy läpi muunmuassa sitä, kuinka nykypäivänä hittisinglet merkitsevät albumikokonaisuuksia enemmän. Suosituimmat kappaleet pysyttelevät listasijoitusten kärkipäässä kuukausia, mutta se ei vielä ennusta albumin menestystä. Thompson syyttää myös radioasemia suosituimpien kappaleiden toistuvuudesta soittolistoilla. Muunmuassa viime vuoden suosituin kappale Robin Thicken Blurred Lines soi 70% enemmän, kuin esimerkiksi 10 vuotta sitten vuoden suosituin kappale 3 Doors Downin When I'm gone.

Lue lisää aiheesta täältä.

Lähde: The Atlantic

Kilpailut

Uusimmat