Kuva: Fotolia

Ahmitko herkkuja kuukautisten aikana? Muutamalla keinolla saat mielihalusi kuriin

10.08.2017 13:45 - Katariina Auvinen - Luettu 218 kertaa

Hormonit voivat olla syynä siihen, että tunnet itsesi nälkäisemmäksi kuukautisten aikana.

Kuukautisten aikana monet tuntevat pohjatonta nälkää ja halua syödä muun muassa pikaruokaa, karkkia tai sipsiä. Asiantuntijat ovat selittäneet tämän halun johtuvan muun muassa hormonivaihteluista. Se voi liittyä myös siihen, että verensokerit heilahtelevat joillain naisilla kuukautisten aikana enemmän kuin toisilla, aiheuttaen siten makeanhimoa. 

Olipa syy mikä tahansa, joka kuukausittainen ahmiminen tuo helposti vararenkaita myös vyötärölle. Huffington Post -julkaisu on listannut keinoja, joilla voit helpottaa omaa mielihaluasi olisipa se sitten pikaruoka tai sokerinen herkku. 

Lisää ruokavalioosi hieman enemmän hiilihydraatteja. Nyt ei puhuta valkoisista jauhoista vaan terveellisistä ja pitkää nälkää pitäviä hiilihydraatteja. Ravintoalan asiantuntija Anna Debenhamn kertoo, että kannattaa hyväksyä se, että keho haluaa lisää ruokaa. Vaihda valkoiset jauhot esimerkiksi terveelliseen omatekemään täysjyväpastaan tai -leipään. 

Älä tahallasi myöskään jätä aterioita väliin. Joillekin kuulostaa hyvältä jättää välistä yksi ateria, jotta voi ahmia pitsaa päivälliseksi, mutta tämä ei kannata. Toinen ravintoalan asiantuntija Alexandra Parker kertoo, että tällainen teko johtaa yleensä kontrolloimattomaan ahmimiseen. 

Syö terveellinen ja täyttävä aamiainen. Vaihda myös välipalat terveellisimmiksi, esimerkiksi taatelit taltuttavat makeanhimon yhtä hyvin kuin kourallinen karkkia. 

Varaudu. Jos tiedät mielihalujesi iskevän juuri kuukautisten aikana, älä varastoi kotiisi kasoittain suklaapatukoita tai vastaavasti jäätelöä. Asiantuntijat ovat sitä mieltä, että itseään saa hieman hemmotella, mutta sen voi tehdä esimerkiksi pienellä suklaapalalla.

Lue myös: Äidin suuri sokerin kulutus raskauden aikana lisää lapsen riskiä sairastua astmaan

Lähde: Huffington Post 

Kilpailut

Uusimmat