Kuva: Mikko Räsänen

Saara Aaltoa ja Yleä syytetään huijauksesta - onko euroviisubiisi jo käytännössä valittu?

23.02.2018 18:22 - Iiro Myllymäki

Kolmen ehdokaskappaleen julkaisutapa on herättänyt ihmisissä epäilyksiä. Monen mielestä julkaisujärjestys viittaa siihen, että Saara Aallon tiimillä on yksi selkeä suosikki.

Saara Aallon kaikki kolme euroviisuehdokaskappaletta on nyt julkaistu. Ensimmäisenä kaksi viikkoa sitten julkaistiin Monsters, toisena viikko sitten Domino ja eilen torstaina Queens. Spekulaatiot siitä, mikä kappale lopulta valitaan Suomen euroviisuedustajaksi, ovat täydessä vauhdissa, mutta spekulaatiot eivät rajoitu pelkkään voittokappaleen ennustamiseen. Nyt sekä monet toimittajat että viisufanit ovat vihjaisseet, että lopputulos olisi käytännössä katsoen ennalta sovittu kappaleiden julkaisujärjestyksen perusteella. Heidän mukaansa voitto on täysin pedattu Monstersille.

Kun voittajakappale selviää Uuden musiikin kilpailun (UMK) finaalissa ensi viikon lauantaina, Monsters on ehtinyt olla äänestävän yleisön kuunneltavissa kolmen viikon ajan. Queens-kappaleeseen yleisö ehtii tehdä tuttavuutta puolestaan vain hieman yli viikon verran. Monsters nauttiikin parhaillaan vahvasta ennakkosuosikin maineesta.

Helsingin Sanomat kirjoittaa, että jo kauemmin julki olleista kappaleista Monsters on ainoa, joka on saanut radiosoittoa ja merkittäviä striimauskertoja Spotifyssa, kun taas Domino on jäänyt täysin jalkoihin. Queens-kappaleelle Helsingin Sanomat ei povaa yhtään sen parempaa radiomenestystä kuin Dominolle.

”Queensin radiomahdollisuudet ovat suunnilleen nollassa, joten reilun viikon päästä vastakkain on yksi verraten monen tuntema ja kaksi käytännössä tuntematonta kappaletta. Eikä tarvitse arvailla, kuinka siinä käy. Tempun tekemiseen tarvittiin vain viattomalta näyttävä porrastettu julkaisu”, kirjoittaa toimittaja Oskari Onninen.

Rumba-musiikkilehti puolestaan väittää jo aihetta käsittelevän jutun otsikossa, että ”edustuskappale on jo päätetty”. Uuden musiikin kilpailusta on Rumban mukaan jäänyt huijauksen maku.

”Kulissia kilpailusta yritettiin pitää pystyssä Aallon kolmen biisin välillä, mutta viimeistään tänään kävi selväksi, että mistään todellisesta kilpailusta ei ole kyse. Euroviisubiisi on valittu kabineteissa samaan malliin kuin euroviisuedustaja”, kirjoittaa toimittaja Jukka Hätinen.

Onko näin? Onko kaiken takana UMK:n järjestävän Yleisradion ja Saara Aallon levy-yhtiön Warnerin vankka päätös parhaasta edustusbiisistä, jonka valinta varmistetaan julkaisuaikataulussa kikkailemalla? Saara Aalto ymmärrettävästi kiistää minkään kappaleen suosimisen toisen ohi. Hän on vakuutellut antamissaan haastatteluissa, että kappaleet ovat hänen mielestään täysin tasa-arvoisia keskenään eikä hän itse osaa valita kappaleista suosikkiaan. Aalto kuitenkin sanoi Voice.fi:n haastattelussa kaksi viikkoa sitten, että oli itsestään selvää, että juuri Monstersin pitää olla ensimmäinen julkaisu.

- Kun kolme biisiä oli valittu, järjestys mietittiin kappaleiden tyylien mukaan. Tämä oli aivan itsestään selvä järjestys. Monsters on tosi selkeä, hyvä poppibiisi, jolla oli kiva aloittaa tämä koko kampanja. Sitten kun ihmiset ovat kuulleet kaikki biisit, he varmaan myös ymmärtävät, miksi järjestys oli tällainen, Aalto sanoi.

Aallon mukaan julkaisujärjestystä päätettäessä mietittiin kolmen kappaleen muodostamaa ”kaarta” tunnelmien ja tempojen mukaan.

Vaikka kaikki kolme kappaletta ovat nimellisesti Saara Aallon singlejä, voittajakappaleesta tulee se varsinainen tulevan albumin ensisingle, joka määrittää Saara Aallon uran uutta, X Factorin jälkeistä tulemista. Voittobiisistä päättävät UMK:n finaalissa suomalaisten puhelinäänestäjien lisäksi kansainväliset raadit. Samaa mallia käytettiin myös viime vuonna.

Lue myös: Saara Aallon viisukappale vuosi taas nettiin etuajassa - myös jättimäinen kiertue julkistettiin

Kilpailut

Uusimmat