Kuva: Shutterstock

Kohenna ryhti ja lievitä kipuja heti: Muutaman sekunnin nikseillä pitkäkestoisia terveysvaikutuksia

24.03.2019 19:15 - Emmi Moilanen - Luettu 535 kertaa

Istuma-asennon korjaaminen käy nopeasti, joka onkin helppo tapa ennaltaehkäistä jumiutuneita lihaksia.

Venyttely on yksi tehokkaimmista tavoista lievittää huonon ryhdin aiheuttamia kipuja ja selän jumeja. Pure Wow -sivusto kokosi yhteen myös muut vinkit, joiden avulla pidät huolta hyvästä ryhdistä läpi päivän. Nämä kikat vievät aikaa vain muutamien sekuntien ajan, mutta hellivät terveyttäsi kauaskantoisesti.

Voit lukea suomennetut neuvot alta.

Vaihda olkapäätä, jolla kannat laukkuasi

Pure Wow:n artikkelissa muistutetaan, että tämä on helppo ja nopea keino pitää huolta suoremmasta ryhdistä. Vaihtele säännöllisesti olkapäätä, jolla kannat olkalaukkuasi ja pidä huolta myös siitä, etteivät kantamukset käy liian raskaaksi.

Kiinnitä huomiota katseen suuntaan

Jos kyhjötät jatkuvasti huonossa ryhdissä tietokoneen äärellä, olisi hyvä kiinnittää erityistä huomiota siihen, mihin katseesi suuntautuu. Nosta näytön korkeutta työpöydälläsi tai vaihda kannettavan tietokoneesi paikkaa niin, että työskentelyasento ei vaadi tarpeetonta kumartumista.

Korjaa asentoa myös kännykkää selatessasi

Älypuhelinta selatessa ja sosiaaliseen mediaan uppoutuessa ryhti usein valuu jopa huomaamatta huonoksi. Helppo niksi ryhdikkään asennon ylläpitämiseksi on ajatus siitä, että korvat tulisi pitää samassa linjassa olkapäiden kanssa – tällä niksillä estät yläselän kumartumisen eteenpäin.

Älä risti jalkojasi

Jalkojen ristiminen istuessa altistaa samalla myös ryhdin kumartumiselle. Nosta siis jalka pois toisen polvesi päältä ja aseta jalkapohjat tukevasti lattiaan.

Nosta työtuolisi korkeutta

Jos vietät suurimman osan työpäivästäsi työpisteen äärellä istuen, varmista että tuolisi on pituuteesi nähden riittävän korkealla. Nosta istuinta niin, että polvesi jäävät 90 asteen kulmaan ja jalkapohjat ovat tukevasti lattiassa.

Lue myös: Selkäkiputyypit, joita sinun ei pitäisi ikinä sivuuttaa - katso, milloin kannattaa käydä lääkärissä

Lue myös: Ikäsi määrittää, miten sinun kannattaa syödä ja treenata - katso

Lue myös: Lievitä stressiä tehokkaasti ja lisää treenitehoja - 5 syytä, miksi venyttely todellakin kannattaa

Lähde: Pure Wow

Kilpailut

Uusimmat