Kuva: Fotolia

Syy väsymykseen ja kiukkuisuuteen - ja kuinka päästä siitä eroon

18.04.2017 15:15 - Emma Ylistalo - Luettu 444 kertaa

Helpoilla ohjeilla saat vieroitettua itsesi tavasta, joka ei tee sinulle hyvää.

Yhden asian on tieteellisesti todistettu lisäävän masennusta, ahdistusta ja väsymystä. Nimittäin älypuhelimen tuijottamisen. Milloin olit viimeksi päivän - tai edes muutaman tunnin ilman älypuhelintasi?

Jos sinusta jo ajatus ajasta ilman älypuhelintasi tuntuu vaikealta, niin et ole yksin ajatustesi kanssa. Monet ihmiset nimittäin valitsevat puhelimensa sosiaalisen kanssakäymisen, ulkona liikkumisen, nukkumisen tai tietoisesti syömisen sijasta.

Mutta älä huoli, tarjolla on myös hyviä uutisia. Puhelimesta voi harjoitella irrottautumaan ja sitä voi oppia käyttämään viisaasti. Lue alta neljä vinkkiä, joiden avulla vähennät puhelimella vietettyä aikaa.

1. Mene luontoon

Kävele puistossa, mene pienelle vaellukselle, vietä aikaa rannalla, urheile ulkona tai mene piknikille. Jo pieni aika ulkona laskee stressihormoneja ja parantaa immuunijärjestelmää. Jo 20 minuuttia ulkona antaa hyödyt, mutta jutussa on pieni kikka. Kyseinen aika tulee viettää täysin ilman puhelinta. Ei myöskään kuvia, sillä hyödyt tulevat siitä, että olet läsnä hetkessä viettäessä aikaa luonnossa. Käytä aistejasi: kuuntele, haistele, kosketa tai katsele ympärillesi.

2. Ota ilmoitukset pois käytöstä

Kun sinun ei tarvitse koko aikaa vastailla sähköposteihin tai lukea muita ilmoituksia, on myös todennäköisempää, että vähennät puhelimella vietettyä aikaa. Jos kyseessä ei ole asia, jonka deadline on hetken kuluttua, sinun tuskin tarvitsee reagoida kaikkeen samantien. Päätä vaikka, että katsot kahden tunnin välein sähköpostin ja sosiaalisen median puhelimella. Lisää tätä aikaa vaikka 30 minuuttia viikossa ja pian huomaat, että pystyt olemaan yhä pidempiä aikoja ilman puhelimen vilkaisua.

3.Harjoittele tietoista läsnäoloa

Mindfulness on harjoitus, jossa pyritään elämään hetkessä. Kyse ei ole kuitenkaan siitä, että sinun täytyisi istua hiljaa paikallasi, vaan tietoista läsnäoloa voi harjoitella niin kävellessä, kokatessa kuin vaikka autoa ajaessa. Voit esimerkiksi harjoitella sitä suihkussa. Keskity saippuan tuoksuun, tunne vesi ihollasi, mieti, miltä se kuulostaa ja miltä shampoon levittäminen tuntuu päänahassasi. Kiinnitä huomiota pieniin asioihin ja yksityiskohtiin ilman arvostelua.

4. Tee aikataulu

Mitä tarkemmin suunnittelet puhelimen käyttöä, sitä todennäköisemmin myös pysyt asettamissasi säännöissä. On tärkeää, että puhelinta ei käyttäisi heti ensimmäisenä aamulla tai myöhään illalla. Voit asettaa itsellesi esimerkiksi säännön, että et katso puhelintasi tuntiin ennen nukkumaanmenoa ja tuntiin herättyäsi. Keskity mieluummin syömään aamupala rauhassa ja rauhoitu illalla lukien. Voit tämän lisäksi päättää viettää ruoka-ajat ilman puhelinta ja esimerkiksi yhden iltapäivän viiikossa. Ulkoile, lue, tapaa ihmisiä tai mene luontoon sen sijaan, että tuijottaisit puhelintasi.

Lue myös: Kiukusta eroon hetkessä: 5 helppoa tapaa

Lähde: Mind Body Green

Kilpailut

Uusimmat