Kuva: Fotolia

Nitistä päänsärky - 6 keinoa, joilla voit helpottaa oloa ilman särkylääkettä

22.08.2021 20:15 - Minttu Tikkanen

Päänsäryn voittamisessa hyvät neuvot ovat usein tarpeen.

Päänsärky on piinallinen vaiva, jonka toivoisi hellittävän mahdollisimman nopeasti. Särkyyn voivat tepsiä monet kotikonstit ja sitä voi yrittää hoitaa myös ilman särkylääkettä. Jatkuvan tai toistuvan päänsäryn kohdalla olisi kuitenkin syytä kääntyä myös lääkärin puoleen.

Käy säryn kimppuun näillä keinoilla:

1. Anna kylmää tai kuumaa. Jos päänsärky jomottaa jossakin tietyssä kohdassa, voi särkykohtaan painaa kylmää, jolla on kipua turruttava vaikutus. Jos taas epäilet säryn johtuvan esimerkiksi niskojen jännityksestä, kannattaa jumeja yrittää rentouttaa jollakin kuumalla.

2. Akupunktiota voi tehdä itsekin. Akupunktio voi auttaa särkyyn, koska se saa pienten lihasten jännityksen laukeamaan. Voit kokeilla akupunktiota hoitona kotonakin esimerkiksi etsimällä kohdan peukalosi ja keskisormesi välistä. Kun löydät herkän pisteen, paina siitä toisen kätesi etusormella ja peukalolla, napakalla pihtiotteella kämmenen molemmin puolin ja pyörittele kohdassa ikään kuin ympyrää. Liikkeissä täytyy olla jämäkkä, mutta pidä kuitenkin huoli, ettet satuta itseäsi. Painalluksen kestoksi riittää muutama minuutti, jonka jälkeen voit toistaa liikkeet toiselle kädellesi.

3. Ota rentoutumistekniikat haltuun. Päänsäryn hoidossa voivat auttaa esimerkiksi jooga, meditaatio tai hengitysharjoitukset. Päänsäryt ovat usein yhteydessä stressiin, joten edellä mainitut lajit voivat rentouttaa sekä kehoa että mieltä. Hengitysharjoitusten on todettu auttavan myös lihasten jännityksestä johtuvaan särkyyn. Voit esimerkiksi kokeilla ihan yksinkertaistakin harjoitetta, jossa hengität ensin hyvin syvään sisään, lasket hitaasti viiteen ja puhallat ulos.

4. Syy voi löytyä lautaselta. Tutkimuksissa on todettu, että fenyylialaniinia tai tyramiinia sisältävät ruuat voivat joillekin aiheuttaa migreeniä. Fenyylialaniinia sisältävät muun muassa keinotekoiset makeutusaineet sekä prosessoidut eli esimerkiksi suolatut, savustetut tai lisäaineita sisältävät lihat. Tyramiinia löytyy savustettujen ruokien lisäksi myös hapatetuista tuotteista sekä alkoholista ja vahvoista juustoista. 

5. Muista juoda. Päänsärkyä voi yrittää ehkäistä tai hoitaa juomalla tarpeeksi vettä ja puolestaan rajoittamaan nestettä poistavien juomien kuten kahvin tai alkoholin käyttöä. Kahvi voi aiheuttaa päänsärkyä myös silloin, jos olet pitkään totuttanut kehoasi siihen ja päätätkin yht'äkkiä lopettaa. Asia on kuitenkin mutkikas, sillä toisaalta jotkut kokevat kofeiiniin helpottavan migreenioireita. Alkoholi puolestaan voi laukaista migreenin sekä johtaa elimistön nestehukkaan, joka näkyy päänsärkynä seuraavana päivänä.

6. Apua voi saada purkista. On todettu, että monet vitamiinit, ravintolisät ja jotkin yrtit voivat lievittää tai ehkäistä päänsärkyä. Tällaisia ovat ainakin magnesium, riboflaviini sekä kamomilla.

Lue myös: Mistä johtuu "aivojen jäätyminen" jäätelöä syödessä? Lue syy ja helppo kikka tuskan lievittämiseen

Lue myös: Tavallista päänsärkyä vai migreeniä? Merkit, joista erotat ne toisistaan

Lähde: Insider

Suosittelemme

Kilpailut

Uusimmat