Kuva: Shutterstock

Saako 112-numerosta apua paikalle, jos et uskalla tai pysty puhumaan ääneen?

16.05.2019 21:45 - Senni Loikala

Hätäkeskuslaitoksen operatiivisen yksikön johtaja Juha-Veli Frantti kertoo, että "hiljasten hätäpuheluiden" taustaäänistä arvioidaan, onko syytä lähettää apua paikalle.

Britanniassa on mahdollista saada viranomaisten apua paikalle, vaikka hätänumeroon soittava henkilö ei akuutin hätätilanteen vuoksi uskalla tai pysty puhumaan ääneen puhelimessa. Tällainen tilanne voi koskettaa esimerkiksi rikollisen panttivangiksi jäänyttä tai sairauskohtauksen saanutta henkilöä.

Jos Britanniassa hätänumeroon soittava henkilö ei pysty kommunikoimaan esimerkiksi kuiskaten tai yskimällä, ja soittajan tilanteen arvioiminen on haastavaa, puhelu ohjataan poliisiviranomaisten operoimaan Silent Solution -nimiseen palveluun. Soittajaa pyydetään näppäilemään puhelimellaan numerot 55. Soittajan kanssa yritetään kommunikoida, mutta jos ääneen puhuminen ei ole mahdollista, poliisi tekee tilannearvion ja voi lähettää apua paikalle.

Miten Suomessa toimitaan?

Entä onko Suomessa mahdollista saada viranomaisapua paikalle, jos 112-hätänumeroon soittanut henkilö ei pysty puhumaan ääneen?

Hätäkeskuslaitoksen operatiivisen yksikön päällikkö Juha-Veli Franttin mukaan viranomaiset edellyttävät, että hätäkeskuspäivystäjät suorittavat riskinarviot ja niihin liittyvät hälyttämiset viranomaisten antamien ohjeistusten mukaisesti. Mikäli tällaisia ”hiljaisia hälytyksiä” suoritettaisiin, tulisi Poliisihallituksen antaa siitä erillinen ohjeistus. Tällä hetkellä sellaista ohjeistusta ei ole annettu.

Frantti muistuttaa, että hätäkeskuspäivystäjät ovat kuitenkin saaneet koulutusta ”hiljaisten hätäpuheluiden” varalta. Päivystäjän tulee arvioida, onko apua syytä lähettää paikalle, vaikka soittaja ei puhuisi mitään. Kaikki 112-numeroon tulevat puhelut pystytään paikantamaan, joten avun lähettäminen oikeaan osoitteeseen on mahdollista, vaikka soittaja ei pystyisi kertomaan ääneen sijaintiaan.

- Hätäkeskuspäivystäjä voi pystyä päättelemään puhelun taustaäänistä, mitä on meneillään. Esimerkiksi joidenkin ensihoitotehtävien kohdalla voi olla, ettei hätänumeroon soittanut henkilö pysty enää puhumaan. Silloin hänen hengityksensä ja muiden elimellisten ääntensä perusteella arvioidaan, onko syytä lähettää paikalle apua. Tämä on myös huomioitu terveystoimen Hätäkeskuslaitokselle antamassa ohjeistuksessa.

Hätäilmoituksen voi tarvittaessa tehdä myös tekstiviestillä, mutta palvelun käyttö vaatii rekisteröitymisen. Palvelu on tarkoitettu ensisijaisesti henkilöille, jotka eivät kuule tai pysty tuottamaan puhetta.

- Palveluun voi rekisteröityä hätätilanteen ollessa päällä, mutta se vie hetken aikaa. Hätääntyneelle ihmiselle tilanne voi olla liian haastava.

Puhu lyhyesti hiljaisella äänellä, jos mahdollista

Juha-Veli Frantti muistuttaa, että hätänumeroon soittavan henkilön tulee ensisijaisesti pyrkiä kommunikoimaan puhumalla. On toivottavaa, että soittaja pystyisi puhumaan hiljaisella äänellä edes hetken.

- Tällöin jo ensimmäisessä lauseessa tulee mainita, ettei ihminen pysty puhumaan enempää ja minkä takia. Soittaja voisi sanoa esimerkiksi: ”En pysty puhumaan, väkivaltatilanne.” Tämä auttaa hätäkeskuspäivystäjää arvioimaan, millaisesta tilanteesta on kyse ja millaista apua paikalle tarvitaan.

Hätäkeskuslaitokseen on saapunut hätäpuheluita, joissa soittaja ei ole pystynyt puhumaan tavanomaisella äänentasolla.

- On ollut tapauksia, joissa hätänumeroon soittanut henkilö on paennut väkivaltatilannetta esimerkiksi toiseen huoneeseen tai vessaan ja kertoo hätäkeskuspäivystäjälle tilanteestaan hiljaisella äänellä. Tällaisissa tapauksissa paikalle on lähetetty asianmukaista apua.

Tulevaisuuden palveluita kehitetään

Sen sijaan ”hiljaiset hätäpuhelut” ovat Frantin mukaan suhteellisen harvinaisia Suomessa. Viranomaiset ovat kuitenkin tietoisia, että tällaisia puheluita voi tulla ja toimintatapojen kehittämisestä on keskusteltu.

- Emme voi poissulkea tällaisia tilanteita. Maailma ei ole kovin hyvään suuntaan menossa ja kaikki täytyy pystyä ennakoimaan.

- Uusista palveluista keskustellaan säännöllisesti. Tulevaisuudessa voi olla mahdollista lähettää hätäkeskuspäivystäjälle tapahtumapaikalta esimerkiksi kuvia tai videoita. Tällaisia palveluita ei kuitenkaan ole aivan lähiaikoina tulossa.

Britannian erillistä Silent Solution -palvelumallia Frantti kuvailee ”suuren maailman meiningiksi.” Vastaavaa palvelua ei pystyttäisi nykyisillä resursseilla Suomessa toteuttamaan. Riskinä olisi esimerkiksi, että aiheettomat hätäpuhelut lisääntyisivät.

- Emme myöskään voisi aukottomasti tietää, millaista apua paikalle tarvittaisiin. Esimerkiksi väkivaltatilanteiden kohdalla hätäkeskuspäivystäjä tekee tarkan riskianalyysin esittämällä soittajalle kysymyssarjoja. Niiden tarkoituksena on selvittää, miten vakavasta tilanteesta on kyse ja millaista apua tarvitaan.

Lue myös: Ti-Ti Nalle opettaa lapsia soittamaan hätänumeroon

Lue myös: Ensiaputaidot, jotka myös sinun tulisi osata

Lue myös: Saako koiran jättää autoon edes pilvisellä säällä? Eläinlääkäri vastaa

Kilpailut

Uusimmat