Kuva: AOP

Löytyykö sinulta vielä tällainen kotoa? Japanilaistuote palasi rytinällä 90-luvulta

09.09.2025 20:15 - Hanna Levänen

Valmistajan mukaan pelin nykypäivän suosioon löytyy selvä syy.

90-luku ja Y2K pitävät pintansa tämän hetken trendien aallonharjalla. Aikakaudet näkyvät niin pukeutumisessa kuin muissakin ilmiöissä. Yksi niistä on maailmankuulu virtuaalilemmikki Tamagotchi.

Tamagotchien kulta-aika osui 1990-luvun loppupuolelle, jolloin niitä löytyi myös monesta suomalaiskodista. Kysyntä oli niin suurta, että aitojen ja oikeiden Tamagotchien lisäksi markkinoilla liikkui pelistä tehtyjä mukaelmia, joiden toimintaperiaate oli täysin samanlainen.

Toimittaja muistaa itse alakoulun opettajan antaneen määräyksen, jonka myötä näitä repussa piipittäviä "lemmikkejä" ei saanut enää tuoda kouluun. Sanomattakin selvää, se tuntui kohtuuttomalta.

Nyt nämä digilemmikit ovat tehneet paluun, ja siihen on yksinkertainen syy: niin kutsutut kidult-markkinat.

Tamagotcheja näkee jälleen eurooppalaisten kauppojen hyllyillä, myös Suomessa. (kuva: AOP)

Kidult on kahden englanninkielisen sanan, kid (lapsi) ja adult (aikuinen), yhdistelmä. Markkinoiden kohdeyleisönä se tarkoittaa kirjaimellisesti sekä lapsia että aikuisia.

Pokémon ja peliyhtiö Niantic hyödynsivät samaa markkinarakoa muutama vuosi takaperin, kun tuolloin lanseerattu Pokémon Go -peli villitsi käyttäjiä vauvasta vaariin. Markkinoinnin juju piilee siinä, että tuote on osalle kohdeyleisöstä jo ennestään tuttu omasta lapsuudesta.

Buumi näkyy myös myyntiluvuissa. Tamagotcheja valmistava yhtiö Bandai tiedotti elokuun lopulla, että pelien kokonaismyynti on ylittänyt 100 miljoonan kappaleen rajan vuodesta 1996 lähtien, The Japan Times kirjoittaa.

Japanilaismedian artikkelista käy ilmi, että leluyhtiö tiedostaa ilmiön laajuuden. Bandai toteaakin, että nykyinen suosio ei rajoitu Japaniin, vaan se vastaa myös ulkomailla ensimmäisen Tamagotchi-aallon kokeneiden ihmisten "nostalgiseen kysyntään". Aivan kuten Pokémon Go.

Samalla kun nämä ensimmäisen aallon kokeneet nauttivat digilemmikkien paluusta, uudempi sukupolvi on löytänyt pelille muutakin käyttöä, esimerkiksi muotiasusteena, The Japan Times kertoo.

Lue myös: Muumikonsertit palaavat kiertueen muodossa - mukana myös alkuperäinen Nipsu ja Nuuskamuikkunen

Lue myös: Suositusta Call Of Duty -pelisarjasta tehdään elokuva

Lue myös: Uusi Tomb Raider -sarja tekeillä - katso, kuka valittiin Lara Croftin rooliin

Lähde: The Japan Times

Kilpailut

Uusimmat