Kuva: Shutterstock

Teitkö uuden vuoden lupauksia? Vinkit, joilla myös pysyt niissä tänä vuonna

06.01.2022 18:15 - Minttu Tikkanen

Uuden vuoden lupaukset ovat usein liian epärealistisia.

Tammikuu on kuukausista tunnetusti se, kun tulee luvatuksi kaikenlaista kuten vaikka salijäsenyyksiä tai tipattomia. Monen lupaukset alkavat kuitenkin rakoilla jo viimeistään helmikuussa. The New York Times kokosi vinkit, joilla saat uuden vuoden lupaukset kestämään tänä vuonna.

1. Tarkenna

Monesti lupaukset jäävät hähmäisiksi ja suurpirteisiksi, jolloin niistä on vaikea pitää kiinni. Tiivistä selkeästi yhteen lauseeseen, mikä on selvä tavoitteesi ja ota se ohjenuoraksi. Jos lupaukseen liittyy esimerkiksi määriä tai aikajänteitä, on ne hyvä määritellä napakasti ennakkoon.

2. Dokumentoi

Oman edistyksen tallettamisesta esimerksi päiväkirjan tai kuvien muodossa on hyötyä, jos myöhemmin edistys tuntuu seisahtuvan tai lupaus tekee mieli nakata romukoppaan. Vanhoja tallenteita ja omaa edistystään ihastelemalla motivaatio voikin löytyä uudelleen. Monet luulevat edistyksen kuvaamisen liittyvän vain esimerkiksi kehonrakennukseen tai painonhallintaan, mutta voit yhtä hyvin dokumentoida, vaikka tavoitteesi olisi esimerkiksi pitkien kynsien kasvattaminen tai jokin kirjahaaste.

3. Ole kohtuullinen

Tavoite vesittyy helposti heti alkuunsa, jos se tuntuu liian suurelta harppaukselta. Jos et esimerkiksi ole viime vuosina kuluttanut lenkkarin pohjia lainkaan, ei kannata päättää heti lähtevänsä tahdonvoimalla lenkille jokaisena viikonpäivänä. Todennäköisesti tavoite alkaa tuntua niin mahdottomalta, että tekee mieli luovuttaa jo alkumetreillä. Valitse jokin itsellesi sopiva tavoite, jonka tunnet realistisesti voivasi saavuttaa. Muista myös, että tavoitetta voi hilata alaspäin, jos alkuperäinen tuntuu liian kunnianhimoiselta tai vastaavasti myös oman kehityksen myötä myöhemmin nostaa rimaa. 

4. Pohdi syitä

Joskus lupaukset alkavat tuntua turhilta, koska motiivi lupaukseen ei tule itsestä, vaan jostakin ulkopuolelta. Pohdi siis onko lupauksesi jotakin aidosti itsellesi tärkeää vai tunnetko painetta siihen vain, koska ajattelet yhteiskunnan, ympäristön tai läheisten odottavan sinulta jotakin. On myös hyvä muistaa, että vaikka motiivi olisikin oma, se voi silti olla kyseenalainen. Esimerkiksi liikuntatavoite, joka perustuu jonkinlaiselle itseinholle tai huonolle itsetunnolle, ei todennäköisesti etene kovin mielekkäästi. Ota tavoitteita, jotka haluat toteuttaa tehdäksesi hyvää itsellesi ja ajatellen omaa parastasi.

5. Aikatauluta

Älä odota, että välttämättä pääsisit tavoitteeseesi heti tammikuun aikana. Uusien tapojen vakiintuminen ei tapahdu parissa viikossa ja monet tavoitteet vaativat pitkäjänteisyyttä. On turha asettaa itselleen epärealistisen tiukkoja aikatauluja. Esimerkiksi urheilua on hyvä lisätä elämään pikkuhiljaa ja kehon muutoksetkin tapahtuvat vasta ajan saatossa. Myös esimerkiksi totaalinen jostakin asiasta luopuminen tammikuun aikana voi tuntua shokilta, luopumisenkin voi tehdä vaiheittain ja askel kerrallaan. Päätä siis ajallinen tavoite, joka tuntuu realistiselta ja jossa on varattuna tilaa myös mahdollisille takaiskuille. 

Lue myös: 4 horoskooppimerkkiä ovat ensi vuonna suurimman muutoksen edessä - vuosi tuo mukanaan isoja mullistuksia

Lue myös: Urheilu ei tuota tulosta, jos et saa tarpeeksi ravintoa - merkit, joista tunnistat syötkö riittävästi

Lähde: The New York Times

Suosittelemme

Kilpailut

Uusimmat