Kuva: Ari Kettukangas
Veneilyn promillerajan muuttamista tarkastellaan selvityksessä
Uutta promillerajaa esitetään koskemaan myös soutuveneitä.
Tuoreessa liikenne- ja viestintävirasto Traficomin laatimassa selvityksessä tarkastellaan veneilyn promillerajan laskemista 0,5 promilleen ja pelastusliivien käyttöpakon laajentamista veneilyturvallisuuden parantamiseksi.
- Aiemmat selvitykset ja tutkimukset osoittavat alkoholin olevan merkittävä tekijä vesiliikenneonnettomuuksissa, erityisesti alkoholi on yksi osatekijä pienillä veneillä tapahtuvissa onnettomuuksissa, sanoo Traficomin johtava asiantuntija Kimmo Patrakka.
- Mikäli vesiliikenteen onnettomuuksia halutaan vähentää ja saavuttaa nollavision tavoitteet, on myös alkoholin käyttöön vesillä liikuttaessa puututtava, Patrakka jatkaa.
Promillerajan lasku koskisi myös soutuveneitä. Seuraamuksena promillerajan ylittämisestä 0,5–1 promillen välillä olisi hallinnollinen liikennevirhemaksu, jollaista on esitetty myös mikroliikkumiseen.
Pelastusliivien käyttämättömyys on myös keskeinen riskitekijä ja osatekijänä suuressa osassa onnettomuuksia, vaikka niitä vaaditaan mukana pidettäviksi.
Suuri osa hukkuneista ei kuitenkaan ole käyttänyt pelastusliivejä onnettomuushetkellä eikä niiden mukanapitopakko koske soutuveneitä.
Selvityksessä esitetään pelastusliivien käyttöpakkoa erityisesti avoveneissä ja veneiden ulkotiloissa sekä käyttöpakon laajentamista koskemaan soutuveneitä.
Lue myös: Isännöintiliitto ohjeistaa parvekegrillaamisesta - monella edelleen virheellinen käsitys
Lue myös: Prinsessa Victoria puki tylliunelman, joka toi mieleen parin vuoden takaisen suosikkilookin
Lue myös: Tuleeko alumiinivuoka pestä, jotta sen voi laittaa metallinkeräykseen? Asiantuntijalta selkeä ohje