Millainen liikunta sopii sinulle? Asiantuntija listasi parhaat lajit erilaisille vartalotyypeille

31.03.2016 09:15 - Pauliina Jokinen

Joskus liikunta ei suju, koska se ei ole sopiva vartalotyypillesi.

Eikö juoksu ole koskaan ollut lajisi? Tai eikö painojen nostelu tunnu sopivan sinulle? Syynä saattaakin olla vartalotyyppisi. Ehkä kroppaasi ei ole tarkoitettu kyykkäämään tai spurttaamaan.

Hampaat irvessä urheilu ei ole koskaan kivaa ja joskus kannattaakin aivan suosiolla lopettaa epämieluisa laji ja etsiä mukavampaa tilalle. Jalkapalloilijoiden fusioterapeutti Sammy Margo listasi lajit, jotka sopivat erilaisille vartalotyypeille. Parhaassa tapauksessa tuloksien saaminen helpottuu ja loukkaantumisriski pienenee.

Minkälainen urheilulaji sopisi sinun vartalollesi parhaiten?

Hoikka ja kevytrakenteinen

Kevytrakenteiset ihmiset varastoivat vähemmän rasvaa kehoonsa ja ovat usein parhaimmillaan pitkänmatkan lajeissa kuten maratoneissa ja triatloneissa.

Pitkänmatkan urheilijoiden kannattaa kiinnittää erityishuomiota ravintoonsa, jotta energiaa riittää loppuun saakka. Kevytrakenteiset ihmiset saattavat kokea vaikeaksi lihasten kasvattamisen tai massan keräämisen. Lihashuolto onkin tärkeässä roolissa, sillä suuret lihakset eivät ole tukemassa kroppaa.

Raskasrakenteinen ja runsas

Osa ihmisistä on varustettu luonnostaan voimakkaammalla fysiikalla. Samalla he saattavat varastoida enemmän rasvaa ja ovatkin parempia lajeissa, joissa kehon painolla on merkitystä. Tällaisia lajeja voivat olla painonnosto, painiminen ja erilaiset kontaktilajit.

He kasvattavat helpommin massaa ja lihaksia. He ovat omimmillaan räjähtävässä voimassa ja liikkeessä, joissa tarvitaan lyhyen ajan sisällä paljon energiaa.

Lihaksikas ja hoikka

Joillekin meistä on suotu ideaalinen urheilijan vartalo, jossa on voima ja lihaksia, mutta turha rasva ei hidasta vauhtia. Heille sopivat parhaiten vahvuutta ja voimaa vaativat lajit, kuten intervallijuoksu, pyöräily, nyrkkeily tai painonnosto.

Lähde: Daily Mail

Suosittelemme

Kilpailut

Uusimmat