Kuva: Fotolia

Täydellisyys pitää hereillä - viisi pelkoa valvottavat

30.08.2016 22:15 - Pauliina Jokinen

Perfektionistit heräilevät öisin.

Oletko täydellisyydentavoittelija? Mikäli vastasit kyllä, heräilet todennäköisesti öisin.

Mikään ei rentouta oloa paremmin kuin hyvät yöunet. Takakireys katoaa ja orastava stressi helpottuu hetkessä, kun univelka ei paina mieltä matalaksi.

Erityisesti perfektionistit tietävät, miltä öisin herääminen ja univelka tuntuvat, kertoo englantilainen tohtori Ramlakhan. Healthista-julkaisu listasi kymmenen syytä, jotka saattavat pitää täydellisyydentavoittelijat hereillä öisin.

1. Univelan kuittaaminen

Jos päivät ovat hektisiä ja täynnä tohinaa, saattaa tulla houkutus tehdä asioita yömyöhään ja kuitata univelat esimerkiksi viikonloppuaamuisin. Tämä kostautuu kuitenkin nopeasti unirytmin sekoittumisena.

- Tasainen unirytmi on kaiken salaisuus. Et saa kuitattua univelkoja pitkillä unilla, Ramalakhan toteaa.

2. Pelko heräämisestä

Monet pelkäävät heräävänsä yöllä useamman kerran, jolloin yöunien laatu saattaa kärsiä.

- Unitutkimuksen osoittavat ihmisen heräävän kymmenisen kertaa yössä, Ramalakhan lohduttaa.

Jos heräät yöllä, kannattaa välttää kellon katsomista tai puhelimen tarkistamista, silä se viivyttää unen saapumista entisestään.

3. Haluat tietää kellonajan

Välillä tieto siitä, kuinka paljon vielä saat nukkua, helpottaa oloa. Usein stressi kuitenkin syntyy, kun huomaa uniaikaa olevan jäljellä vain muutamia tunteja. Samalla ajatukset siirtyvät helposti seuraavan päivän työtehtäviin ja unen tulo lykkääntyy entisestään. Älä siis mieti jäljellä olevaa aikaa vaan keskity rentoutumaan.

4. Huonot yöunet vaikuttavat seuraavaan päivään

Jos edessäsi on jännittävä päivä, vaikuttaa se varmasti yöuniisi. Stressi yöunista ja huonosti nukutun päivän vaikutuksista seuraavaan päivään, vie varmasi viimeisetkin unenrippeet. Jos olet tottunut tavoittelemaan täydellisyyttä, saattaa kunnon yöunien menettäminen tuntua vieläkin stressaavammalta, sillä et välttämättä voi vaikuttaa asiaan itse.

Ramlakhan neuvookin asiakkaitaan toisinaan jopa "unohtamaan" yöunet kokonaan ennen jännittävää päivää, jotta huonoista yöunista stressaaminen ei veisi viimeisiäkin energian rippeitä.

- Kannattaa keskittyä lepäämään, sen sijaan, että keskittyisi nukkumaan, hän neuvoo.

5. "Tarvitsen vähintään seitsemän tuntia unta"

Tutkimusten mukaan aikuiset tarvitsevat noin seitsemästä yhdeksään tuntia unta yössä voidakseen hyvin. Perfektionistit haluavat todennäköisesti saavuttaa myös tämän tavoitteen ollakseen täydessä terässä.

- Jos kuitenkin heräät viiden tunnin jälkeen ja koet olosi virkeäksi, ei asiasta kannata stressata, Ramalakhan sanoo.

Lue myös: Haluatko tuntea olosi toimeliaaksi? Viisi keinoa auttavat

Lähde: Daily Mail

Suosittelemme

Kilpailut

Uusimmat