Kuva: Shutterstock

Terapeutit suosittelevat: Uudenvuodenlupaukset, joilla parannat terveyttäsi

30.12.2018 09:15 - Senja Rapila

Aloita uusi vuosi hyödyllisillä tavoitteilla: tee itsestäsi parempi versio!

Uudenvuoden lupaukset ovat monien mielestä humpuukia, mutta Huffington Postin haastattelemien terapeuttien mukaan moni henkilö voisi tehdä itselleen fiksuja lupauksia, jotka parantavat heidän terveyttään. Eli sen sijaan että lupaisit hypätä seuraavana kesänä lentokoneesta laskuvarjolla, kokeile tehdä itsesi kanssa sopimus siitä, että voit paremmin ensi vuonna niin henkisesti kuin fyysisestikin.

Voit lukea mahdolliset lupaukset alapuolelta. Aiotko sinä ottaa nämä käyttöön?

1. Sano "ei" useammin

Sinun ei tarvitse hyväksyä jokaista kestittelykutsua, vaan sinulla on oikeus kieltäytyä ja viettää ilta vaikka yksin kotona. Tämä on tärkeä taito, mikä jokaisen tulisi hektisessä elämässään oppia. Ala myös kiinnittämään huomiota siihen, miltä sinusta tuntuu tilanteissa, missä sinun oletetaan tulevan paikalle tai kun sinut kutsutaan jonnekin.

2. Priorisoi nukkumiseen

Nukkuminen ja unen määrä - laatua unohtamatta - vaikuttavat niin henkiseen kuin fyysiseenkin hyvinvointiin. Yritä nukkua vähintään seitsemän tuntia joka yö. Tämä auttaa sinua pysymään energisenä päivän aikana ja tekemään terveellisempiä ruokavalintoja päivän aikana.

3. Ala kirjoittaa päiväkirjaa aamuisin

Jos heräät aamulla pää täynnä asioita, mitkä pitäisi muistaa tehdä päivän aikana, on aika ottaa kynä käteen. Sen sijaan että stressaisit siitä, mitä unohdat päivän aikana, on hyvä kirjoittaa asiat ylös heti kun ne tulee mieleen. Eli jatkossa kun juot aamukahvisi, kirjoita.

4. Muuta puhumistapaasi asioista

Kielellä on suuri voima. Jos puhumistapasi asioista on jatkuvasti negatiivinen, vaikuttaa se myös sinun mielialaasi.  Kokeile myös korvata sanat "minun pitäisi tehdä..." sanoilla "haluaisin tehdä...". Eli sinun ei pidä soittaa äidillesi useammin, vaan sinä haluaisit soittaa hänelle useammin. Karsi negatiivisia sanoja puheestasi pois!

5. Keskity enemmän omaan hyvinvointiisi

Oman ajan löytäminen ei ole helppoa, mutta välttämätöntä. Suunnittele viikkoon vähintään yksi tunti sellaista aikaa, jolloin voit tehdä juuri niitä asioita, mistä juuri sinä pidät. Oli se sitten sohvalla makaamista, askartelua tai kirjoittamista, se on juuri sitä, mitä kaipaat.

6. Opettele jotain uutta

Ihminen kasvaa jatkuvasti elämänsä aikana henkisesti. Opettele siis jotain uutta aina joka vuosi, seuraavana vuonna voit esimerkiksi mennä tanssitunneille tai kokkauskurssille. Mikä tahansa sinusta tuntuu mielenkiintoiselta, tee se ja haasta itsesi!

Lähde: Huffington Post

Lue myös: Horoskooppimerkit, jotka saattavat kokea elämänsä mullistavan eron ensi vuonna – koskeeko sinua?

Lue myös: Sana, jota ei tulisi koskaan sanoa masentuneelle tai ahdistuneelle henkilölle – katso ja vältä

Lue myös: Ovatko kuivat kädet riesanasi? Niksit, joiden avulla selviät talvesta

Suosittelemme

Kilpailut

Uusimmat