Yöunien laatuun on mahdollista vaikuttaa pienilläkin teoilla.
"Sisäisestä kellosta" löytyi yhteys mielenterveyteen, selviää laajasta tutkimuksesta.
Närästys ja ahdistuneisuus voivat heikentää unenlaatua, eikä olo tunnu aamuisin virkeältä ja levänneeltä.
Jos nukahtaminen kestää pitkään, on todennäköistä, että unesi laatu ei ole paras mahdollinen.
Kumppanin ruumiinlämpö saattaa vaikuttaa myös sinun yöuniisi voimakkaasti.
Arkipäiväiset tavat tekevät hallaa yöunen laadulle jopa huomaamattamme.
Magnesiumin lisääminen ruokavalioon voi lievittää stressiä sekä tehdä nukahtamisesta helpompaa.
Televisio tulisi aina sammuttaa ennen unille käymistä.
Esimerkiksi tomaatti ja kirsikat ovat hyvä vaihtoehto iltapalalle.
Kyseisen niksin kerrotaan purevan jopa 96 prosenttiin ihmisistä.
Esimerkiksi happamat mehut eivät ole paras mahdollinen vaihtoehto iltapalalla.
Älypuhelin saattaa häiritä untasi siitäkin huolimatta, että olet laittanut laitteen syrjään jo hyvissä ajoin ennen nukkumaanmenoa.
Univaje lisää muun muassa ahdistusta ja hidastaa haavojen sekä muiden vammojen paranemista.
Alasti nukkuessa hikoilu vähenee, jolloin myös iho voi paremmin.
Esimerkiksi makuuhuoneen tunkkainen ilma tai vieressä levottomasti nukkuva kumppani voivat tehdä hallaa unenlaadullesi.
Jatkuva tuuletus voi johtaa lihaskipuihin ja päänsärkyyn.