Kuva: AOP

Lidlin maitomainos aiheutti someraivon: "Oksettavaa"

22.10.2016 16:36 - Iiro Myllymäki

Lidlin mainoskampanjaa syytettiin transsukupuolisten kustannuksella vitsailemisesta. Lidl on nyt vetänyt mainoksen pois.

Ruokakauppaketju Lidlin uusi maitomainoskampanja on kerännyt runsaasti kritiikkiä sosiaalisessa mediassa. Lidl muutti Facebookin kansikuvakseen eilen Pohjolan meijerin maitotuotteita mainostavan kuvan, jonka tekstinä luki ”Tunsin olevani oikea maito väärässä tölkissä”. Lauseella viitattiin siihen, että aiemmin Milbonan merkillä markkinoidut tuotteet kulkevat nyt Pohjolan meijerin nimellä. 

Lidl sai Facebookissa ja Twitterissä monia kritisoivia kommentteja kampanjasta. Kampanjaa syytettiin mauttomaksi vitsailuksi transsukupuolisten kustannuksella. Alla olevassa twiitissä näkyy alkuperäinen kuva:

Nyt Lidl onkin vetänyt kampanjakuvan pois Facebookista ja muuttanut sen neutraalimmaksi. Nyt mainoksessa lukee yksinkertaisesti "Milbona on nyt Pohjolan meijeri".

Alkuperäisen kuvan twiitannut käyttäjä kommentoi toisessa twiitissään kampanjaa "oksettavimmaksi mainostukseksi vähään aikaan". Lidlin uuden, neutraalimman kansikuvan kommenteissa Lidliltä vaaditaan julkista anteeksipyyntöä.

Samaan mainoskampanjaan kuuluvat myös Lidlin myymälöihin asetetut kyltit. Toisessa kylteistä lukee sama teksti kuin aiemmassa Facebook-kuvassa, kun taas toisessa lukee ”Vihdoin uskallan tulla ulos maitokaapista”

"Julmaa pilkkaa"

Suosittua Tämän kylän homopoika -blogia pitävä Eino Nurmisto, 26, kirjoitti kampanjasta blogiinsa tuoreeltaan. Nurmisto näki mainokset homo- ja transfobisiksi.

- Nämä mainokset vahvistavat ongelmallisia ja vääriä stereotypioita. Transsukupuolisen sukupuolenkorjausprosessissa ei ole kyse mistään purkista toiseen vaihtamisesta, vaan pitkästä ja raskaasta prosessista, Nurmisto kertoo Voice.fi:lle.

Hän sai kuulla kampanjasta transsukupuolisten blogiseuraajiensa kautta. 

- He olivat pettyneitä, surullisia ja vihaisia siitä, kuinka kerta toisensa jälkeen he joutuvat kohteiksi julmalle pilkalle ja ihmisten ymmärtämättömyydelle.

Nurmisto uskoo, että Lidl ei mainoksillaan tahallaan halunnut loukata ketään. Hänen mielestään kohun laannuttamiseen riittää anteeksipyyntö. Hän myös toivoo, että Lidl noudattaa tulevaisuudessa tarkempaa harkintaa mainonnassaan.

Voice.fi ei tavoittanut Lidliä kommentoimaan asiaa.

Lue myös: "Oletko kyllästynyt olemaan läski ja ruma..." - Kuntosalin mainos sai ihmiset suuttumaan

Kilpailut

Uusimmat