Lähdössä reissuun lämpimään? Vietä terve ja tasapainoinen loma

14.09.2015 09:00 - Eeva Rajala

Helpoilla askelilla ja vähällä suunnittelulla voit nauttia lomasta terveenä ilman turhia vatsavaivoja.   

Vatsan ja suoliston ongelmat voivat pilata kauan odotetun loman auringon lämmössä. Jo ennen lomaa kannattaa alkaa pitää tarkempaa huolta siitä, millaista ruokaa ja juomaa suuhun laittaa. Lisäksi maitohappobakteerit voivat olla arvossa arvaamattomassa.

Pelkäätkö turistiripulia?

Turistiripuli voi pilata lomareissusta päiviä tai pahimmillaan koko viikon. Ripuliriskiä voi vähentää muun muassa pitämällä vatsastaan ja suoliston mikrobistosta huolta jo ennen reissua esimerkiksi maitohappobakteerivalmisteilla. Ruoat ja juomat kannattaa myös valita huolellisesti. Lisäksi käsihygieniasta on syytä pitää huolta. Ripulivaaran kannalta turvallisia ruokalajeja ovat muun muassa kuivat viljatuotteet, kuumana tarjoiltavat ja vastavalmistetut liha- ja kalaruoat, kuumana tarjoiltavat vihannekset sekä itse kuorittavat tuoreet hedelmät.

Maitohappobakteerit tasapainottavat vatsaa vieraissa oloissa

Matkailun yhteydessä maitohappobakteerit ovat hyvä "vatsavakuutus". Ne tasapainottavat suoliston bakteerikantaa vieraissa oloissa ja ehkäisevät yleisiä matkailun yhteydessä esiintyviä vatsavaivoja. Uudessa ympäristössä bakteerikanta on usein erilainen kuin mihin vatsa on kotona tottunut, ja siksi jo ennen matkaa aloitettu maitohappobakteerivalmisteen käyttö valmistaa suolistoa kohtaamaan uusia bakteereita ja suojaa sitä epäsuotuisilta bakteereilta. Maitohappobakteerivalmisteita on saatavilla hyvänmakuisina purutabletteina, jotka säilyvät huoneenlämmössä myös matkaoloissa. Lisäksi ne maistuvat koko perheelle.

Juo tarpeeksi vettä

Vatsan toimintaa myös ulkomaanreissulla auttaa se, että juo tarpeeksi vettä. Mikäli keho on liian kuiva, vaikuttaa se muun muassa ulosteen koostumukseen. Erityisesti lämpimissä maissa veden säännöllinen juominen on tärkeää. Matkailijan kannattaa turvautua pulloveteen hanaveden sijasta.

Tarpeeksi kuituja

Kuidut nopeuttavat ulostemassan kulkemisnopeutta elimistössä, joten esimerkiksi ulkomaan matkoilla iskevää ummetusta kannattaa ehkäistä jo ennen reissua syömällä tarpeeksi kuitupitoisia ruokia. Kuituja voi ruisleivän lisäksi saada muun muassa hedelmistä, marjoista ja kasviksista.

 

Lähteet: Terve.fi, Everyday Health, Rela

Uusimmat