Selällään, vatsallaan vai kyljellään? Nukkuma-asentojen hyödyt ja haitat

23.05.2013 11:01 -

Jos aina aamulla herätessä on paikat kipeänä, ongelma saattaa parantua nukkuma-asentoa vaihtamalla.

Selällään, kädet sivuilla
Paras asento selkärangalle ja niskalle. Tyyny ei saa olla liian paksu. Saattaa lisätä kuorsausta ja unettomuutta.

Selällään, kädet pään yläpuolella
Hyvä asento selälle. Rasittaa jonkin verran olkapään lihaksia. Saattaa lisätä kuorsausta ja unettomuutta.

Vatsallaan
Parantaa ruoansulatusta, mutta aiheuttaa selkäkipuja. Jos pää on kääntyneenä sivulle, asento rasittaa niskaa.

Sikiöasento (kyljellään, polvet koukussa, leuka alhaalla)
Rasittaa selkää ja niskaa. Saattaa vähentää kuorsaamista.

Kyljellään, jalat suorana
Tukee hyvin selkärankaa ja vähentää selkä- ja niskakipuja. Vähentää myös unettomuutta. Saattaa rasittaa olkapäätä ja käsiä.

Lähteet: Daily Health Post, Mayo Clinic, Huffington Post

Suosittelemme

Kilpailut

Uusimmat