Kuva: Shutterstock

Ethän pahenna kuukautiskipuja tietämättäsi? 10 ruoka-ainetta, jotka voimistavat PMS-oireita

30.05.2018 18:45 - Emmi Moilanen

Rasvaiset ruuat, kuten pitsa, ranskalaiset ja donitsit voivat pahentaa kuukautiskipuja.

On normaalia, että kuukautisten aikaan olo tuntuu normaalia turvonneemmalta ja vatsa on kipeä. Kipuja voi lievittää esimerkiksi särkylääkkeiden ja liikunnan avulla. Jos olet taipuvainen kärsimään voimakkaista krampeista, on myös olemassa muutamia ruoka-aineita, joiden syömistä kannattaa vähentää kuukautisten aikana kipujen hillitsemiseksi.

Lue alta Insiderin tekemä listaus ruoka-aineista ja juomista, joiden syöminen voi pahentaa kuukautiskipuja.

Lisätty sokeri

Vaikka sokerin himo kuukautisten aikaan olisi pahimmillaan, sokeri voi saada krampit tuntumaan entistä kivuliaammilta. Jos nautit kuukautisten aikaan runsaasti sokeria, herkuttelu todennäköisesti sotkee myös verensokeriarvojasi, joka puolestaan johtaa mielialavaihteluihin sekä voimakkaampiin kuukautiskipuihin.

Rasvaiset ruuat

Pitsa, ranskalaiset ja donitsit voivat tuntua hyvältä ateriavaihtoehdolta erityisesti kuukautisten aikaan, mutta rasvaiset ruuat saattavat voimistaa kehon tulehdustilaa. North Carolinan yliopistossa tehty tutkimus on yhdistänyt tulehdustilan voimistavan myös kuukautiskipuja.

Myös tyydyttyneitä rasvoja sisältävillä ruoka-aineilla on todettu olevan samankaltainen vaikutus kuukautiskipuihin. Esimerkiksi maitotuotteet, rasvaiset lihat ja kookosöljy sisältävät runsaasti tyydyttyneitä rasvoja, jotka saattavat osaltaan pahentaa PMS-oireilua.

Maitotuotteet

Maitotuotteet voivat saada olon tuntumaan tukalalta kuukautisten aikaan. Healthlinen mukaan maitoa sisältävät tuotteet saattavat turvottaa, kerätä vatsaan ilmaa ja aiheuttaa jopa ripulia.

Hiilihapolliset juomat

Hiilihapolliset juomat saattavat aiheuttaa turvotusta vatsassa. Kuukautisten aikaan olo voi tuntua jo valmiiksi turvonneelta, jolloin limujen juominen voimistaa kramppeja entisestään.

Prosessoitu ruoka

Kuukautiskipujen ollessa pahimmillaan, pitkälle prosessoidut ruuat olisi hyvä jättää pois ruokavaliosta. Insiderin artikkelissa todetaankin, että prosessoitu ruoka voimistaa kuukautiskipuja, jolloin esimerkiksi keksit ja sipisit huonontavat oloasi entisestään.

Herneet ja pavut

Herneet ja pavut ovat mainio lisä terveelliseen ja tasapainoiseen ruokavalioon. Kuukautisten aikaan pavut voivat kuitenkin lisätä turvotusta, ja tätä kautta myös kipua vatsan alueella entisestään.

Kahvi

Myös kofeiinipitoiset juomat saattavat voimistaa kuukautiskipuja. Insiderin artikkelissa kerrotaan, että kofeiini nostaa elimistön estrogeenitasoa, joka puolestaan tekee PMS-oireista yhä kivuliaampia.

Punainen liha

The Institute for Medical and Cemical Laboratory Diagnosticsin tekemän tutkimuksen mukaan punaisen lihan syöminen saattaa voimistaa kipuja kuukautisten aikana. Punainen liha sisältää usein myös tyydyttyneitä rasvoja, jotka voimistavat kehon tulehdustilaa.

Kuukautisten aikaan punaisen lihan voi kokeilla korvata esimerkiksi hyviä rasvoja sisältävällä lohella.

Suola

Runsas suolan käyttö ei ole koskaan hyvä ajatus terveyden kannalta. Liiallinen suolan määrä voi tehdä olon erityisen ikäväksi kuukautisten aikana. Suolapitoiset ruuat turvottavat ja saavat nesteen kertymään elimistöön, joten kramppien ollessa pahimmillaan, on hyvä pitää silmällä myös ruokavaliosta saatavaa suolan määrää.

Alkoholi

New York Timesin mukaan alkoholi pahentaa PMS-oireita ja se voi johtaa jopa pitkittyneisiin kramppeihin. Kuukautisten aikana olisikin siis hyvä malttaa mielensä ja jättää viinilasilliset hieman myöhemmäksi.

Lue myös: Miksi kuukautiset ovat myöhässä? 5 yleistä syytä

Lue myös: Miksi vagina kutiaa kuukautisten aikana normaalia enemmän?

Lähde: Insider

Suosittelemme

Kilpailut

Uusimmat