12 yleistä asiakaspalvelutilannetta, jolloin käyt myyjän hermoille

06.03.2015 10:00 - Noora Suomalainen

Monesti liikkeissä noudatetaan periaatetta "Asiakas on kuningas". Se voi olla myyjälle ajoittain tavattoman raskasta.

Olipa kyseessä vaateliike, huonekalumyymälä tai ruokakauppa, jokaisessa myymälässä tapahtuu samanlaisia asioita, jotka ärsyttävät myyjiä. Ärsytyksen aiheet liittyvät useimmiten asiakkaisiin ja heidän kanssaan sattuviin tapahtumiin.

Brittilehti Metro kokosi yhteen asioita, mitkä ärsyttävät myyjiä. Jos teet tai olet tehnyt asiakaspalvelutyötä, saattavat seuraavat asiat olla sinulle tuttuja.

1. Sanonta: "Asiakas on aina oikeassa", vaanii sinua joka paikassa.

2. Asiakkaan lausahdus "Sehän on sitten ilmainen" tilanteessa, kun tuotteesta puuttuu hintalappu tai viivakoodin lukija ei heti toimi, ottaa kupoliin.

3. Joskus asiakkaat kysyvät myyjiltä, että: "Oletko töissä täällä?" Voisi kuitenkin olettaa, että työvaatteissa oleva henkilö olisi itsestäänselvästi töissä.

4. "Odota hetki, täällä pitäisi olla kolikoita", on tuttua kuultavaa monelle asiakaspalvelijalle. Lause voi tuntua ärsyttävältä, kun jonossa on tusina ihmisiä ja kassalla oleva asiakas alkaa kaivaa laukun pohjalta hiluja.

5. Asiakas syöttää maksukorttinsa pin-koodin liian aikaisin tai liian myöhään, minkä johdosta kassajärjestelmä sekoaa.

6. Kun asiakas kertoo pitkää tarinaa myyjälle huolimatta ruuhkasta, tekisi monen asiakaspalvelijan mieli käskeä jorisija tiehensä. Eikö asiakas ymmärrä, ettei nyt ole paras hetki kertoa asioita juurta jaksain?

7. Kiukustuneet asiakkaat saattavat vaatia, että heidän täytyy päästä puhumaan paikan esimiehen kanssa. Tällöin asiakaspalvelijan sisällä usein velloo suuri ärsytys.

8. Asiakkaat ottavat hyllyiltä tuotteita, pistävät ne väärinpäin tai vielä sietämättömämpää, hylkäävät ne toiselle puolelle kauppaa! Olisiko liikaa vaadittu laittaa tuote nätisti paikoilleen?

9. Kun asiakkaan maksukortilla ei kassakoneen mukaan ole katetta, saattaa myyjästä tuntua turhauttavalta, jos asiakas väittää tilillä olevan rahaa.

10. Kello on kahta minuuttia vaille sulkemisaikaa ja bussilastillinen turisteja saapuu myymälään. Asiakaspalvelija todennäköisesti manaa tällöin mielessään.

11. Monia myyjiä saattaa risoa, kun pienten lasten vanhemmat puhuttelevat heitä lastensa kuullen täteinä tai setinä. Mikseivät he puhu vain myyjistä?

12. "Osta kolme, maksa kaksi" -tarjous herättää useissa asiakkaissa närkästystä, kun heille selviää, ettei kalleinta tuotetta saakkaan ilmaiseksi.

Lähde: Metro



Huutokauppakeisari Aki Palsanmäki kertoi äskettäin Iskelmälle oman työnsä varjopuolista. Tässä esiteltynä ne tilanteet, jotka käyvät miehen hermoille asiakkaiden kanssa.

Kilpailut

Uusimmat