Pahoinvointi taksissa voi käydä kalliiksi - suomalaiskuljettaja kertoo oksentamisen hinnan

11.12.2015 13:50 - Senni Loikala

Jos mahanpohjassa vellovaa tunnetta ei pysty kontrolloida, saattaa oksennus kaivaa asiakkaan lompakkoon yllättävän suuren reiän. Sen suuruudeen vaikuttaa kuitenkin muutama seikka.  

Kostean illan jälkeen saattaa kotimatka saada ikävän käänteen, kun laskuhumalaiselta juhlijalta tulee oksennus taksiin. Voicen iltapäivän Lauri Kottonen ja Niina Backman pirauttivat Taksi Helsingin Jukka Kuusistolle ja kysyivät mieheltä, mitä päivän ruokalistan päästäminen sisälle autoon maksaa asiakkaalle.

- Se riippuu pärskeiden määrästä. Siinä täytyy ottaa huomioon, kuinka kauan siivoaminen kestää ja minkälaisesta siivoamisesta on kysymys. Hintahaarukka on arviolta viidestäkympistä äkkiä kolmeensataan euroon, Kuusisto kertoo.

Jos huonovointisen asiakkaan sihti on ollut kohtalokas, voi puhdistustyöstä tulla vaivalloinen. Tällöin oksennuksen roiskeet ovat singonneet sisälle ilmastontointilaitteisiin.

- Kyllä meille on vuosien varrella sattunut tapauksia, että kojetaulu ollaan jouduttu huollossa purkamaan, taksikonkari paljastaa.

Saako oksennuksen siivota itse?

Jotkut ovat kuulleet, ettei asiakkaan aina tarvitsisi maksaa siivouskuluja. Tällöin matkustaja putsaisi itse aiheuttamansa vahingon. Kuusisto kertoo, etteivät asiakkaat saa siivota itse oksennuksiaan. Sen sijaan autot pestään aina ammattilaisella.

- Eihän lopputulos muuten olisi sellainen, että samalla autolla voitaisiin antaa asiakkaille enää kyytejä. Auto menee sisäpesuun, se on hygieniakysymys, Kuusisto tuumaa.

Mitä tapahtuu, jos asiakas sammuu kyytiin?

Taksikuskit joutuvat välillä myös tilanteeseen, jossa humaltunut asiakas sammuu auton kyytiin. Yrityksestä huolimatta kaikkia ei saada heräämään. Tuolloin kuljettajan tulee ottaa yhteys poliisiin, jos asiakkaan omaiset eivät ole vastassa määränpäässä.

- Jos ei periltä löydy omaisia, jotka ottaisivat vastaan tämän "paketin", niin olemme joutuneet kutsumaan viranomaiset paikalle, Kuusisto kertoo.

- Kysymys ei ole maksamisesta, vaan asiakkaan turvallisuudesta, kun hän ei pysty itse itsestään enää huolehtimaan, hän lisää.

 

The Voice ja Iskelmä ovat molemmat osa Bauer Mediaa.

 

Kilpailut

Uusimmat