Haukottelun lisäksi väsymys aiheuttaa myös useita muita fyysisiä oireita.
Univaje lisää muun muassa ahdistusta ja hidastaa haavojen sekä muiden vammojen paranemista.
Piparmintun tuoksu ja runsas veden juominen ovat täsmäkeinoja väsymyksen torjumiseen.
Päivän aikana syöty proteiinipitoinen ateria auttaa pitämään energiatasoa yllä pidempään.
Testiä varten tarvitset lusikan ja metallitarjottimen.
Jatkuva unettomuus voi muuttua krooniseksi unettomuudeksi, joka vaatii hoitoa.
Uni on ratkaisu moneen ongelmaan.
Tutkimuksessa on selvitetty, kumpi on keholle raskaampaa lyhyet yönunet vai huonosti nukuttu yö.
Uudessa tutkimuksessa seurattiin unettomuuden vaikutuksia ihoon. Kävi ilmi, että riittämätön unensaanti tai huonolaatuinen uni kiihdyttävät ihmisen luontaista vanhenemista. Lisäksi univaikeuksista kärsivien iho parantuu huonommin.
Kesällä oma unentarve ja unirytmi muuttuvat. Illat venyvät helposti pidemmiksi, kun valoa riittää myöhään yöhön, eikä yksinkertaisesti malta käydä nukkumaan. Väistämättä lepoa kuitenkin tarvitsee jokainen, olkoonkin kyse kesästä tai talvesta.
Nokoset, päikkärit, nokkaunet, tupluurit... Pienille, virkistäville päiväunille on olemassa monta rakkaudella keksittyä nimeä. Eikä suotta, sillä uni on aivoille elintärkeää.