Stressaako töissä? Katso vinkit leppoisampaan olemiseen

27.06.2012 09:02 - Antti Granlund

Forbes-lehden mukaan työuupumuksesta on tullut suuri ongelma erityisesti naisille. Huffington Post on listannut kahdeksan asiaa, jotka auttavat välttämään loppuun palamista.

Työuupumus eli burnout on pitkittyneen työstressin seurauksena kehittyvä häiriötila, joka paljastuu väsymyksenä, kyynisenä asenteena työtä kohtaan ja heikentyneenä ammatillisena itsetuntona. Työuupumus on pilata myös yksityiselämän ihmissuhteita ja aiheuttaa masennusta, unihäiriöitä ja ahdistusta.

Forbesin mukaan työuupumuksesta on tullut pandemia erityisesti alle 30-vuotiaiden naisten keskuudessa. Burnoutin syyksi lehti esittää sen, että naiset ovat saavuttaneet kestorajansa. Monilla naisilla voi olla epärealistinen käsitys työmaailmasta ja mahdollisuuksistaan, ja koulujen ja ansioluettelon täyttämisen jälkeen työelämään siirtyminen saattaakin olla shokki. Lisäksi miehet nousevat yhä työelämässä korkeammalle nopeammin ja useammin kuin naiset.

Tässä Huffington Postin ohjeet työstressin välttämiseen:

1. Tarkista omat odotuksesi
Jos odotat, että aikanaan saamasi kiitettävät arvosanat ja hyvä käytös vievät sinut heti korkeaan virkaan, on aika muokata odotuksia. Jokaisen pitää aloittaa jostakin, yleensä pohjalta. Pidä pääsi korkealla ja muista, että oman pätevyyden todistaminen ja ammattimainen asenne vielä uraasi jossain vaiheessa eteenpäin.

2. Opi selviytyjäksi
Työpaikan dynamiikassa saattaa olla parantamisen varaa, eikä pomosta välttämättä tule koskaan sydänystävääsi. Etenkin pomon kanssa ongelmat saattavat kasvaa niin suuriksi, että työntekijä romahtaa. Kun opit selviytyjäksi, huomaat selviäväsi ilkeän pomon kommenteista ja samalla huomaat, miten tehokkaimmin voit vastata pomon odotuksiin.

3. Voit sanoa myös EI
Työntekijät, jotka yrittävät olla kaikkea kaikille ja jotka yrittävät koko ajan työskennellä täydelliset, ovat helpoiten burnoutin ulottuvilla. Lisäksi kenties pahin asia työpaikalla voi olla se, että lupaat liikoja, mutta toteutus on heikko. On kuitenkin oikeita ja vääriä tapoja sanoa ei työpaikoilla. Opi oikea tapa, ja näin saat kevennettyä työpainetta.

4. Älä vertaa itseäsi muihin
Jokaisella naisella on yksi kaveri, jolla näyttää olevan kolme kuukautta lomaa, tarpeeksi rahaa kolmen kuukauden maailmanympärysmatkalle ja seksikkään mallin näköinen miesystävä. Unohda tämä ystäväsi hetkeksi. Ja muista, että hänelläkin on todennäköisesti sellaisia ongelmia, joista sinä et tiedä.

5. Muista pitää lomaa
Esimerkiksi Yhdysvalloissa ihmiset jättävät tänä vuonna pitämättä yhteensä 226 miljoonaa lomapäivää. Tätä trendiä ei kannata seurata. Tuoreen selvityksen mukaan lähes puolet työntekijöistä piti työpaikkaansa ja itseään onnellisempana ja positiivisempana loman jälkeen.

6. Hanki mieluinen työstä irrallaan oleva harrastus
Perustuuko oma itsetuntosi ja identiteettisi vain työhön? Jos näin on, sinulla on korkea riski työuupumukseen. Kun omistaudut jollekin kiinnostavalle asialle tai harrastukselle työn ulkopuolella, sinusta tulee onnellisempi ja tasapainoisempi yksilö. Jos et muista edellistä kertaa, jolloin sinulla oli joku harrastus, mieti lapsuuttasi ja nuoruuttasi. Voisitko esimerkiksi liittyä urheiluseuraan, käydä kielikurssilla tai ryhtyä harrastamaan jotain muuta?

7. Pidä töissä taukoja
Naiset pitävät miehiä vähemmän taukoja töissä. Tämä saattaa olla yksi syy työuupumuksen lisääntymiseen. Sinun pitää ladata itseäsi myös työpäivän aikana, joten tarvitset taukoja. Pidä tauko ja käy esimerkiksi kävelyllä. Näin saat pidettyä kunnostakin huolta, vaikket ehtisi salille. Voit myös pyytää työkaveriasi kahville. Näin synnytät positiivista ilmapiiriä työpaikallesikin.

8. Arvioi oman urasi suunta
Jos olet tehnyt samaa työtä useita vuosia ja saatat tuntea työuupumuksen tulevan, on aika arvioida työtilanne. Onko arvosi muuttuneet siitä, kun ensimmäisen kerran aloitit työt? Vai ovatko yrityksesi arvot muuttuneet vuosien saatossa? Oletko saanut tarpeeksi haasteita vai oletko saanut niitä liikaa?

Lähde: Huffington Post

Kilpailut

Uusimmat