Kuva: Fotolia

Missä kunnossa pakarasi ovat? Kertovat paljon muun kehosi terveydestä

25.11.2016 14:45 - Senni Loikala

Mikäli istut säännöllisesti tuntikausia, ovat pakaralihaksesi todennäköisesti heikentyneet. Tämä voi johtaa jopa kroonisiin kipuihin.

Voit huokaista helpotuksesta, jos pakarasi ovat hyvässä kunnossa ja liikut riittävästi päivän aikana. Tässä tapauksessa terveytesi on muita suuremmalla todennäköisyydellä hyvä.

Jos pakaroidesi kunnossa on kuitenkin parantamisen varaa, voi yksi syy tähän olla liiallisessa istumisessa. Runsas istuminen heikentää pakaralihastesi ja takamuksesi voimaa, mikä puolestaan heijastuu lähes koko vartaloosi.

Joka kerta, kun istut paikoillasi, eivät pakaralihaksesi ole käytössä. Pakarat ovat vahvasti yhteydessä esimerkiksi lantioosi ja jos pakaralihaksesi ovat huonossa kunnossa, on todennäköisesti myös lantiosi liikkuvuus heikentynyt.

- Et välttämättä pysty enää kiertämään lantiotasi eteenpäin kunnolla, mikä heijastuu alaselkääsi ja voi johtaa alaselkäkipuihin, kertoo fysioterapian asiantuntija Dan Giordano.

Jos pakarasi ja takamuksesi eivät enää ole tarpeeksi vahvoja suoriutumaan painosi kannattelemisesta, joutuvat alaraajojesi heikommat kohdat koetukselle.

- Jos lantiosi tai pakaralihaksesi eivät toimi kunnolla, se voi lisätä painetta polviisi ja nilkkoihisi, Giordano sanoo.

Tämän lisäksi treenaaminen, esimerkiksi kyykkyjen tekeminen, tuntuu sinusta huomattavasti raskaammalta kuin ennen. Voit myös joutua kärsimään jopa kroonisista kivuista, jos istut liikaa säännöllisesti vuosien ajan.

Näin ollen sinun kannattaa pitää pakaralihaksesi hyvässä kunnossa ja välttää liiallista istumista.

Lue myös: Haaveiletko tiukasta pepusta? Personal trainer paljasti kolme kovaa peppuliikettä

Lähde: Glamour

Suosittelemme

Kilpailut

Uusimmat