Kuva: Shutterstock

Yllättävät asiat, jotka voivat pilata lantionpohjan kunnon

13.04.2019 13:15 - Karoliina Kotala - Luettu 3 653 kertaa

Lantionpohjan lihaksistoon vaikuttavat monien yllätykseksi muutkin tekijät kuin synnytys ja raskaus.

Lantionpohjan lihaksiston kunto on asia, johon valitettavan usein suhtaudutaan liian vähäisellä vakavuudella. Huonon lantionpohjan lihaksiston tilan on nimittäin tutkimuksissa todettu olevan yhteydessä huonontuneeseen elämänlaatuun, masennukseen ja ahdistuneisuuteen. Konkreettisimmillaan heikko lantionpohjan lihaksiston aiheuttaa muun muassa virtsankarkailua.

Vaikka tiedossa on, että raskausaika ja synnytys aiheuttavat kovan rasituksen lantionpohjan lihaksille, on myös olemassa muita syitä, jotka voivat vaikuttaa negatiivisesti lantionpohjan kuntoon:

Juoksutreeni

Treenin, jossa keholle aiheutuu kovaa alaspäin suuntautuvaa iskua, kuten juoksussa, on todettu tutkimuksissa huonontavan lantionpohjan lihaksiston kuntoa.

Krooninen yskiminen

Jatkuva yskiminen aiheuttaa kovaa painetta myös lantionpohjan lihaksille. Siksi usein toistuvan yskimisen onkin tutkimuksissa todettu vaikuttavan negatiivisesti lantionpohjan lihaksiston kuntoon.

Lähde: Women’s Health Magazine

Lue myös: Vahvista lantionpohjalihaksiasi helposti - katso ohjeet treeniin, joka nostaa samalla kuntoa

Kilpailut

Uusimmat